5 d’abril del 2013

Mariano Sánchez Soler. El asesinato de los marqueses de Urbina

[Bibliobloc - Fora del prestatge, 5 d'abril de 2013]


L’assassinat dels marquesos d’Urquijo al seu xalet de Somosaguas (Madrid) l’1 d’agost de 1980 ha fet córrer rius de tinta i imatges. Va ser un dels primers casos que va cobrir, per a El Periódico de Catalunya, el periodista Mariano Sánchez Soler (Alacant, 1954).
Mariano Sánchez SolerAra l’ha portat a la ficció en El asesinato de los marqueses de Urbina, que ha obtingut el Premi de Novel·la Negra L’H. Confidencial 2013, convocat per la Biblioteca la Bòbila, especialitzada en gènere negre, i l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat.
“És una novel·la molt negra en què escric en clau de ficció el que no he pogut demostrar en les meves investigacions periodístiques”, explica Sánchez Soler. “Vaig reconstruir el cas en Crims de la democràcia i en alguns altres llibres, però ara desenvolupo la meva hipòtesi: el mòbil va ser econòmic, cosa que en el seu moment va ser descartada per la policia”.
L’únic condemnat va ser el gendre dels marquesos de Urquijo,Rafael Escobedo, que es va suïcidar a la presó el 1988. “Es va suïcidar o el van suïcidar. Aquest és un altre dels punts foscos de la investigació que ara escometo a la novel·la; tots els noms són ficticis, però els fets són reals, tot i que novel·lats”. No en va, la novel·la té aquest advertiment inicial: “Per imperatiu legal, els noms veritables dels protagonistes d’aquesta història s’han encobert. Els crims van ocórrer tal com es relata”.
El asesinato de los marqueses de UrbinaL’argument de El asesinato de los marqueses de Urbina és clar al respecte: “Fierro, un especialista en treballs il·legals al servei de la banca, prepara per encàrrec el crim perfecte, planificat al detall, en el qual inclou la fabricació d’un culpable convenient als interessos financers que l’han contractat.
L’assassinat dels marquesos d’Urbina, mentre dormen plàcidament en els seus llits, convulsiona la vida espanyola de 1980, sotmesa al flagell terrorista en plena transició democràtica. Malgrat que tot es desenvolupa segons el que preveu, els plans de Fierro tenen conseqüències imprevisibles per a ell. Des de l’ombra, es mouen les forces superiors del món dels diners, que escapen al seu control i poden convertir quan vulguin a la peça a batre”.

Sánchez Soler 
s’ha inventat a Fierro, un assassí a sou, el veritable protagonista de la història, “que treballa per a rics banquers i grans financers”. “Si funciona el faré servir en properes novel·les”, diu l’autor.
Com a periodista Mariano Sánchez Soler sempre s’ha mogut en terrenys on imperava el crim i la política. En els seus reportatges i assaigs de no-ficció es repeteixen dos temes: la violència i els abusos del poder. On no pot arribar el periodisme ni la historiografia, la literatura de ficció es converteix per a l’autor en la veritable narradora del que significa la nostra societat. Escriu novel·les realistes, documentades, inspirades en persones i successos reals.
Llibres
  • Anatomía del crimen
  • El asesinato de los marqueses de Urbina
  • Negocios privados con dinero público : el vademécum de la corrupción de los políticos españoles
  • Nuestra propia sangre
  • La Transición sangrienta : una historia violenta del proceso democrático en España: 1975 -1983
  • Biblioteca Joan Oliva i Milà.

    0 comentaris:

    Publica un comentari a l'entrada

     
    Google Analytics Alternative